Üzleti tippek az impresszionista Monet ihletésében, akár újratervezéshez is!

  Normál körülmények között is igaz, hogy a változást nem tudjuk lemenedzselni ugyanazzal a szemlélettel és működéssel, ami változás előtt sikeres volt, de valószínűleg már az új irányt sem tudjuk kijelölni az eredeti nézőpontból.

A fenti alapfelvetések fokozottan igazak egy „nem átlagos” szituációra, például egy krízishelyzetre.

A koronavírus okozta válsághelyzetben hangsúlyozottan nem működnek a szokásos megoldások. Minden megváltozott körülöttünk és arra kell számítanunk, hogy a válság után már sem a világ, sem a gazdasági környezet nem ott fog tartani, mint ahogy a válság előtti időszakban ezt megszoktuk.

A saját várakozásom, de legalábbis reményem szerint az elmúlt 2 hónap karanténidőszak nemcsak a pillanatnyi viselkedésünkre és a hangulatunkra, hanem hosszabb távon az értékrendünkre is hatással lehet. Ez megváltoztathatja a fogyasztási szokásainkon túl az életünkhöz, a munkánkhoz, az üzlethez, a cégünkhöz fűződő viszonyunkat, motivációnkat is.

Sokan tapasztaltuk meg azt, hogy milyen kisebb nyomás alatt (hiszen „áll” az élet) és mégha kényszer hatására is, de jobban a work-life balance-nak megfelelően élni.

A teljesen új körülmények új megoldásokat és főleg új perspektívát igényelnek. Ha pedig új perspektíva, akkor érdemes teljesen új forrásokat keresnünk inspirációként. Itt érdemes megvizsgálni, hogy az üzleti életet és a vállalatot félretéve mi inspirál az életedben.

Mivel személy szerint rajongok az impresszionistákért, azon belül is a nagy kedvencem Monet és az Ő vízililiomai, arra gondoltam, hogy ha már új nézőpont, akkor miért ne hívhatnánk segítségül a művészetet, azon belül is Monet munkásságát.

És bármilyen meglepő, de sokkal több kapcsolatot lehet találni Monet és az üzleti stratégia, az üzleti újratervezés között, mint azt elsőre gondolnánk.

Monet

Kép forrása: www.rawpixel.com

Azért nézzük meg, hogy azon kívül, hogy engem személy szerint inspirál, miért lehet érdemes bárkinek akár üzleti témában is segítségül hívni Monet munkásságát.

Monet sikerei

Monet sikerei magukért beszélnek. A világ leghíresebb múzeumjaiban kiemelt tárlatokon csodálhatjuk meg a festményeit, aukciókon felfoghatatlan összegekért cserélnek gazdát a művei. Tavaly novemberben egy festménye 8,4 milliárd Ft-os összegért kelt el.

Monet ráadásul azon festők közé tartozott, akinek még életükben volt részük a sikerben, elismertségben. Monet élete nagy részét befutott, elismert és vagyonos emberként élte le, így érdemes ihletet meríteni Tőle egy cégtulajdonosnak vagy egy vállalatvezetőnek is.

De mi is az a 3 legfontosabb dolog, amit „tanulhatunk” az impresszionizmus koronázatlan királyától?

  1. Nézzünk a felszín mögé, avagy komoly tervezés és előkészület áll a (látszólag) könnyed, sikeres végeredmény hátterében

Az üzleti stratégia mottójának is alkalmas Monet munkásságának az alapja: 

"Ahhoz képest, hogy a pillanat élményét, a futó benyomást kívánta megörökíteni, Monet munkamódszere nagyon is alapos előregondolkodást és előkészítést kívánt. A látszólag hirtelen támadt érzelmekkel és indulatokkal festett képek voltaképpen aprólékos számítás és gondos fontolgatás eredményei."

Ross King: Dühödt ámulat- Claude Monet és a Vizililiomok

Sokszor egy sikeres vállalat kapcsán csak a felszínt látjuk. A gördülékeny működést, a könnyed, magabiztos kommunikációt, az eredményeket.

Hasonlóan Monet munkamódszeréhez, egy sikeres vállalkozás mögött a háttérben komoly előregondolkodás, előkészítés, kalkuláció, gondos megfontolás, azaz STRATÉGIA áll.

Sokunk álma egy olyan vállalkozás, ahol nem kell nap mint nap görcsölnünk azon, hogy hogyan tovább, nem kell hosszasan időznünk a mindennapi döntések felett, nem kell mindennap „töretlen ihlettel mesterművet festenünk”.

Nekem Monet munkássága azt erősíti meg, hogy a mesterművekben 2 látszólag ellentétes, de megfelelő kezekben mégis egymást erősítő pillért figyelhetünk meg. Az egyik pillér a tudatos tervezés, aprólékos számítás, azaz a TUDATOSSÁG, míg a másik oldalon a pillanatnyi benyomások, érzelmek, ösztönös hatások, azaz az INTUICIÓ áll.

A fenti két pillér egyensúlya az, amiből az üzleti életben is valami rendkívüli születik. A tudatos pillértől, a STRATÉGIÁTÓL lesz JÓ, ettől lesz eredményes, de az INTUICIÓ lesz az, amitől mindez MÁS lesz, különleges lesz, élő lesz, emberi lesz és egyben ettől fog az érzelmekre is hatni.

Egy jól átgondolt és kidolgozott üzleti stratégia lesz az, ami sorvezetőként utat mutat a mindennapokban. Megkönnyíti a döntéshozatalt és biztosítja, hogy minden egy irányba mutasson. A mindennapi tevékenységek, a folyamatok, a belső és a külső kommunikáció. Az értékrenddel való összhang, a következetesség, a hitelesség alapja is.

Ennek a válság utáni újrakezdésben is kulcsszerepe lesz. Sok vállalkozásnak kell teljesen újratervezni az üzleti modelljét, üzleti stratégiáját, vagy a válság közvetlen, közvetett hatásai miatt, vagy a válság utáni várhatóan megváltozott környezet, fogyasztási szokások miatt.

Fontos, hogy ne essünk abba a hibába, hogy türelmetlenségből, sietségből csak a "felszínen látható" területekre koncentrálunk, mint például a vevőszerzés vagy a marketing. Ezek persze kulcsterületek ahhoz, hogy egy vállalkozás bevételhez jusson, de az egész mögött a háttérben, a felszín alatt bizony a stratégia és a választott üzleti modell kell, hogy az iránymutatást adja!   

2. A vállalkozástól elválaszthatatlan az őt körülvevő üzleti, gazdasági környezet

"Monet a kurta, futó pillanatokban próbálta elkapni a folyamatosan változó vizuális hatásokat. Nemcsak magukra a tárgyakra figyelt, hanem az őket körülvevő atmoszférára, a fények és a színek szeszélyes csapongására"

Ha valamikor, akkor pont a mostani válsághelyzetben minden vállalkozás megtanulta, hogy az üzleti életben milyen szoros kapcsolatban vagyunk a környezetünkkel. Nem elég, ha csak a saját működésünkre koncentrálunk, a saját eredményeinkre figyelünk, hanem ugyanolyan fontos, hogy a gazdasági, üzleti környezetet, de a tágabb környezetünket is figyelemmel kísérjük. 

A változó trendek, technikai újítások, változó fogyasztói szokások vagy éppen a gazdasági környezet romlása vagy javulása, de akár a munkaerőpiac változásai is hatással lehetnek egy vállalkozás működésére és befolyásolhatja annak sikerességét. 

Jelenleg fontos előrevetíteni, vajon milyen változásokkal járhat a jelenlegi helyzet hosszabb távon a környezetünkre. Mennyiben változik az értékrend, mi lesz, ami felértékelődig, és mi ami veszít a jelentőségéből, szerepéből.

Monet munkásságánál maradva, közvetlenül az 1. világháború után Monet egyetlen egy képet sem tudott eladni. A háború megváltoztatta a művészeti közízlést. A modern művészet átmenetileg háttérbe került és az emberek rendre, egyértelmű, világos üzenetekre vágytak, szemben az impresszionisták benyomásokat bemutató koncepciójával.

3. A "belső vakság" veszélyei

"Álljunk egy kicsivel távolabb- javasolta-, és lassan megteremtődik a színfoltok kapcsolata. Minden részlet a megfelelő helyre kerül, s a formák pontosakká válnak." 

Nem vicc, de tudományos viták tárgya lett, hogy egy impresszionista alkotást milyen távolságból érdemes megtekinteni, Pissarro egyenesen azt javasolta, hogy a nézőnek háromszor akkora távolságra kell állnia a képtől, mint a vászon átlója.

Vezetőként, vállalkozóként gyakorta kényszerülünk rá, hogy folyamatosan változtassuk a perspektívánkat. Ez közel sem könnyű feladat. A szemünk is úgy van felépítve, hogy  kihívást jelent számára, ha egy nagyon közeli pont után egy távoli objektumra kell fokuszálnia vagy fordítva.

Hasonlóan komoly kihívás az, hogy a mindennapok operatív kihívásaiban elmerülve, amikor közelre figyelünk, közelről látjuk az eseményeket és a vállalat működését is. Ez pedig könnyen vezet oda, hogy kialakul az ún. belső vakság, amikor nem látjuk tisztán az összefüggéseket, nem látjuk a "fától az erdőt".

Monet munkássága ezért jó figyelmeztető jel arra, hogy ahhoz, hogy átfogó képet kapjunk valamiről, jelen esetben a vállalkozásunkról, akkor legalább időnként "el kell távolodnunk" tőle. Felülnézetből kell ránéznünk, hogy szinte külső szemmel észrevegyük a "belső vakság" miatt rejtett összefüggéseket, gyengeségeket vagy akár lehetőségeket. 

A "megfelelő távolság", a "teljes kép" alapvető fontosságú a tervezéshez, a stratégia alkotáshoz is.  Egyben kell látnunk a teljes vállalatot, annak összefüggéseivel és persze a környezetével való közvetlen kapcsolatait is.

Nem könnyű kívülről, reálisan és akár kritikus szemmel látnunk magunkat. Egy vállalatvezetőtől komoly önismeretet, alázatot igényel ez a folyamat.

Ha Monethoz nyúlunk vissza itt is meríthetünk Tőle. Sikerei és elismertsége ellenére folyamatosan kritikus szemmel szemlélte a saját munkáit, fontos volt számára bizalmasai, vagy pályatársai véleménye, akiket abban a szerencsében részletetett, hogy bevezette őket a műtermébe egy-egy nagyobb projekt alkotása közben.  

*********

Összességében a válságkezeléshez, az újratervezéshez és általában a sikeres üzleti működéshez is fontos, hogy

  

Ne legyenek illúzióink. Ahhoz, hogy gördülékenyek, könnyedén működjön egy vállalkozás, először a stabil stratégiai alapokat kell lefektetni. Ez fogja megalapozni a későbbi döntéshozatalt, működést, kommunikációt, mindazt, ami a célok eléréséhez szükséges utat kijelöli és a megvalósítást támogatja.

A tudatosság és az intuíció a látszólagos ellentmondás ellenére jól megkér egymás mellett, és jó lehetőséget kínál arra, hogy a vállalkozás egyediségét bemutassuk. 

­***

Egy vállalkozás sem függetlenítheti magát a környezetétől. Egy sikeres üzleti stratégiához és válságkezeléshez most még inkább kritikus pont, hogy a sokk hatására változó, akár alapjaiban új környezethez illesszük az új üzleti modellünket. Ez persze közel sem ilyen egyszerű. Fontos, hogy megérezzük a várható trendeket, de ne tévesszen meg minket a válsághelyzetben tapasztalt (átmeneti) állapot.

***

Egy vállalat irányítása során normális esetben is nagy a veszélye annak, hogy elsüllyedjünk az operatív mocsárban. Most, amikor fizikailag beszűkül az életünk, még nagyobb kihívás, hogy minél szélesebb perspektívából nézzünk vezetőként egy vállalkozásra és a környezetére, és meglássuk az összefüggéseket, átlássuk a a teljes képet.

 

***

Ne öntsd ki a "gyereket a fürdővízzel"! Hosszú távon gondolkodj és vigyázz a vállalkozás értékeire, erősségeire, egyediségére! Ezeket feltétlenül őrizd meg, fejleszd és használd alapul az újratervezéshez!

***

Az impressziók (benyomások) szerepe is várhatóan felértékelődik, hiszen ismeretlen folyóba készülünk belelépni. Bátran használj akár szokatlan módszereket is és főleg hallgass a megérzéseidre! 

Várszegi Erika

stratégiai tanácsadó, üzleti stratégiaépítő

www.varszegierika.hu

 ************************************

További információkat Rólam és a Szolgáltatásimról a weboldalamon találsz.

Ha kapcsolatba lépnél velem, írj e-mailt az info@varszegierika.hu címre!